Friday 23 January 2015

New Chapter of My Life

Assalammualaikum..

Korang semua ape khabar? aku harap semua ok je. Aku macam ni lah ada masa rajin la nak update blog ada masa malas nye mengalah kan ulor sawa.. hehehe..

Dah nak masuk bulan ke 2 dalam 2015 tapi aku masih tersangkut di cerita akhir tahun 2014. December 2014 bulan yang paling aku tunggu setiap tahun. Bulan kelahiran aku.. bulan penuh makna bagi aku.

Di rai kan dengan kegembiraan tapi ye lah setiap yang gembira pasti sedih di hujung nya. Macam tu juga lah kisah aku. Di uji dengan ujian demi ujian dari sudut bisnes,kawan,keluarga dan peribadi. Terduduk tersungkur rasa nya aku.. ALLAH.. tu je yang mampu aku ungkap kan setiap kali menahan berat nya ujian.

2015.. aku harap semua nya yang menyakit kan tu cepat berlalu. Pergi lah sejauh yang mungkin supaya bahagia tu kegembiraan tu milik aku. Cepat lah berlalu di bawa angin. Cepat lah berlalu terbang jauh dari aku.

Bisnes aku jatuh teruk sampai aku rasa tak tahu mana nak pergi. Dari situ lah bermula lah perjalanan seorang perantau. Merasai pengalaman tidur di dalam kereta, di ofis orang, menahan mata tak tido.

Dalam kepayahan dan kepahitan tu Allah kirim kan sedikit demi sedikit rasa manis nya. Sebuah perjalanan yang selalu aku bayang kan, pengalaman bermusafir ke tempat orang yang tak ada siapa tau aku, kisah aku,.

Berada jauh dari kesibukan kota. Guardian dan watson bertukar kedai runcit untuk beli bahan mandian. Sarapan pagi yang dulu di kl rm10 di sini nasi lemak telur mata & teh o ais cuma rm3.50. Banyak kali aku tanya kat abang kedai tu takut aku salah dengar. hehehe.. *tamparmukasendiri*

Banyak pengalaman yang aku nak rasa dapat aku rasa. Minum air oren bodoh di gerai tepi jalan dengan suasana kampung. Kul 7 lebih balik dah tak keluar rumah lagi dah. Aunty & uncle pun tak de nak manja kan aku sangat. Pandai-pandai lah nak survive.

Ingat lagi hari pertama aku tido kat tempat aku sekarang ni.. Aku menangis macam budak rindu kan anak2,rindu kan rumah aku,rindu kan mak.. rasa macam nak lari balik kl..dalam hati cakap sampai hati dorang tinggal kan aku kat sini dengan selimut dan bantal yang aku amik dari rumah. Akhirnya aku tertido dengan alunan yassin dari hp dan terjaga balik 4 jam selepas tu.

Jangan salah faham.. aunty & uncle sangat baik and sporting gila tapi mereka orang lama. Adab di kampung tak sama seperti di bandar. Aku datang pun bukan untuk menagih simpati orang, mahu di layan seperti puteri.. siapa aku nak semua tu? Terima kasih kat bonda dan abang aku yang bantu aku jaga tentera2 kesayangan aku sementara aku bangkit mencari balik kekuatan diri.


Aku pilih jalan ni.. jauh dari kuala lumpur. Banyak kenangan.. biar lah sampai aku kuat untuk menghadapi semua tu aku akan balik.. dan kali ni balik untuk bersama dengan anak2 aku..Di saat aku jatuh tersungkur ramai yang ber sorak gembira. Biar lah.. aku dah penat.. kata kan lah ape saje.. Mungkin ini lah yuran kebodohan yang perlu aku bayar akibat percaya kan orang. Sebab kan orang lain nama aku busuk. Tapi tak ape.. Allah takkan uji aku jika aku tak mampu menghadapi nya. Aku insan terpilih untuk menjadi anak yatim seawal 9 bulan dan menjadi ibu tunggal pada umur 29 tahun.

Aku cuba untuk tersenyum dan kali ni aku janji kat diri sendiri.. aku nak jaga hati aku dulu sebelum aku letak kan senyuman tu di bibir orang lain. Ini hidup aku, kisah aku dan aku bersyukur yang Allah masih sayang kan aku dengan hadir kan orang2 yang mendekat kan aku pada DIA.

Dah tak nak lagi pandang belakang. Apa yang dah jadi.. aku kutip dan kepil kan jadi sebuah buku perjalanan hidup. Mungkin esok lusa aku perlu selak balik helaian demi helaian untuk aku sentiasa sedar apa yang aku ada ni adalah dari pelajaran yang lepas.

Buat tentera2 kesayangan mama.. Maaf kan mama sebab terpaksa heret kalian dalam situasi seperti ni.. bertahan la sayang, segala kata nista mereka yang mencaci kalian. segala sikap mereka pada kalian, bertahan ye,sayang.. semua sementara je.. mama janji mama kan betulkan keadaan ni dan kita semua akan duduk di bawah 1 bumbung seperti dulu malah lebih baik. Allah je tahu hati mama tapi mama xde pilihan.. nasib kita kurang sket dari mereka yang senang dan lebih sedikit dari mereka yang susah. Kakak,abang dan baby... tunggu mama tau.. kita kan selalu nyanyi lagu ni.

i love u,
u love me,
we're happy family,
with the big great hugs & kisses from me to u.
wont u say u love me too..

nanti kita nyanyi sama2 lagi k.. Allah jaga anak2 mama sepanjang proses ni.. Allah.. lindungi anak2 mama.. semua kena kuat & fight k..

kisah ni terlalu peribadi untuk aku cerita kan. tapi aku tulis kan secara ringkas supaya tidak ada lagi yang bertanya kemana pergi nya aku. dan selepas kalian baca ringkasan cerita ni aku harap jangan ada yang sms/wassap aku bertanya cerita itu dan ini. Bagi aku ruang. Bagi aku rasa pengalaman ni tanpa ada yang busy body. Aku masih berkawan dengan mr right atas urusan anak2.. sape2 nk try isi borang bleh lah submit kat dia ye.. hahaha.. oppss.. sorry u..hehe..

Tart nenas mama masih berjalan seperti biasa. sekarang aku mencari stokis yang bleh handle ikut negeri dan alhamdulillah..aku dah ada stokis KL yang akan incharge smua tempahan ejen dan outlet kat sana.

Thank you pada semua yang sedar 'kehilangan' aku sejak beberapa minggu yang lalu. Sayang korang.. saat ni aku tau siapa kawan siapa kawan yang gitu2 je..

Hidup terlalu singkat untuk di bazir kan dengan perkara2 yang menyakit kan..Smile and move on (^_^)




Atie Baharain
23 januari 2015
9.51pm



No comments:

Post a Comment

Aku, dia & lavender.

Dalam tahun ni dah 3 kali aku dapat tapak meniaga kat MARDI CAMERON HIGHLANDS. Banyak kali dengar orang cite pasal taman lavender ni tapi ta...