Sunday 2 November 2014

28 tahun tanpa mu

Hari ni.. genap 28 tahun aku tak panggil seseorang bernama bak @ ayahanda..
Bonda jadi ibu tunggal masa umur dia 30 an. Arwah bak pergi dalam tidur sama mcm abg yang. Cerita mak, hari arwah nak pergi tu dia bawa angah naik bas mara pergi pekan amik seluar yang br siap jahit,tukar tali jam baru dan hari tu dia mntk masak lauk tengah hari ulam petai,ikan patin tempoyak (kalau x silap aku) , sambal belacan ( suka mkn dlm lesung batu je) .
 
Arwah mintak bonda mandi kan ( sama macam abg yang minta nak mandi kan ), lepas solat asar bagitau nak tdo atas tilam baru. Mengadu kat mak bahu kanan dia sakit. Dalam masa tu mak rasa tak sedap hati mintak angah panggil pakcik2 aku yg duduk berdekatan umah datang. Salah sorang pakcik aku pegang tangan dan muka arwah dan bagitau kat mak.. ni bukan tido tapi dah habis dah ni..
 
* pic kawin mak dengan arwah bak.. ni lah pic pertama aku dpt tgk muka arwah bak dan masa tu aku dah umur 15 tahun. jumpa pic ms beraya umah adik arwah bak dan keje kami membelek album lama. sebelum tu aku cuma bayang kan je mcmana rupa bak. Arwah hensem.. hehe.. sorry kena ttp muka bonda sebab zaman bonda br umur 17 tahun dan zaman dolu2 x pakai tudung..
 
 
 
 
 
Arwah pergi tanpa pesan.. mak masa tu cuma tahu menoreh getah je. Tinggal la kami 5 beradik.. abg 13 tahun,angah 12 tahun,k yang 9 tahun,chik 5 tahun dan aku 9 bulan. Dan paling kesian kat mak masa tu.. arwah ayah dia @ atuk aku baru je meninggal 44 hari sebelum arwah bak.
 
Abang aku yg sulung masa tu pun kat umah opah sebab teman kn opah. Dia sempat balik masa jenazah nak di bawa ke tanah perkuburan. Mak.. tak pernah sekali pun gagal menyedia kn keperluan untuk kami. 2 mggu lps arwah pergi mak dah ke kebun mencari duit utk kami. Abg2 smua pernah ikut mak g menoreh getah..aku?? Ikut juga..tp dlm buai je..hehe..
 
Hidup menjd anak yatim x mudah. Di ejek di buli di keji kerana hidup kami tanpa seorang bapa dan mak jadi ibu tunggal ( sebab tu aku tak hairan tak ramai kawan sebab dah biasa dari kecil mak tak bagi kami berkawan sebarangan ) Mak hebatt.. dia lah sumber inspirasi aku.. dia sll pesan suruh kami hidup berdikari supaya kalau apa2 jadi kami boleh terus cari rezeki untuk anak2. Alhamdulillah.. pesanan tu sangat berguna untuk k yang sekarang. Boleh bawa kereta,berniaga,bleh byr bil dan beli brg keperluan sendiri bila arwah abg yang outstation dulu.  Bila Allah uji dia begini.. dia tidak tertiarap jatuh ke bumi sebab tapak asas dia dh kukuh untuk berdikari. Orang kata apa guna ada suami bila semua nya kita buat sendiri. Jangan lupa.. suami cuma pinjaman dan dia hak Allah.
 
28 tahun.. bonda masih setia menjadi kekasih arwah bak. Masih mahu menjadi bidadari nya di syurga sana. The power of love..hehe..sebab arwah bak memang sangat ringan tulang membantu mak dulu, sangat baik dgn anak2 dan keluarga. Orang baik2 memang Allah selalu jemput awal kan..
 
Al - fatihah buat bak Baharain bt Abd Aziz ( 2/11/86-2/11/14)
Kami semua rindu kan bak, moga Allah lapang kan kubur bak dan letakkan bak di kalangan orang2 yang beriman.
 
Terima kasih Allah kerana pilih aku di lahir kan ber ayah kan bak. Tak pernah bersua tapi dia ayah aku. Dan aku sayang kan dia.

1 comment:

Aku, dia & lavender.

Dalam tahun ni dah 3 kali aku dapat tapak meniaga kat MARDI CAMERON HIGHLANDS. Banyak kali dengar orang cite pasal taman lavender ni tapi ta...