Friday 31 October 2014

Resepi : Sotong Black Pepper/ Lada Hitam

Perrgghh.. resepi ke dua dalam blog aku ni pun ber punca dari si sotong.. hahaha.. resepi ni aku dapat dari makcu mr right. Tak de belajar pun.. makan pastu mr right minta buat kan..aku main agak2 je resepi tu daripada rasa anak tekak dan anak mata aku tengok bahan2 nya.

Isshh.. bebel panjang plak ! Nah ! ni resepi versi campak2 dari kak yong..hohoho.. (kejap ahkak,kejap mek jah,kejap k yong..eehhh..sukahati aku lah..blog aku..bueekk ! )

-
-
-
-
-
-
-

rilexxxx.. tayang gamba dulu baru resepi.. kome ni kannnnnnnsss.. (^_^)



 
 
Taaraaaa.. ni lah ghupanya.. nak buat senang bebenorr.. ok jom sinsing lengan baju ( auww..mcm la kome ddk umah pakai bj kurung Kedah mcm org dolu2 tu kan..kihkihkih ) kita tengok resepi !
 
 
 
 
RESEPI :
 
 
- Sotong 500 gram ( di cuci dan si potong bulat mcm pic tu lerr )
- Kacang buncis senggengan
- kobis bunga ( nak campur sayur pun xde mslh.. derhaka resepi tu biasa..hehe )
- Bawang besar
- Garam
- Serbuk Kunyit
- Minyak ( kena sebut sat lagi ada yg goring guna butter...hehehe )
- Black pepper sauce ( brand Puteri ) yg dalam botol tu.
- Black Pepper biji yang di pecah2 kan sket atau pakai je yg brand ajinamoto tu..
 
 
 
 
Cara nyaaaaaaaa :
 
 
- Panas kan kuali dengan minyak yang mcm nak tumis bawang je tu.. x banyak n x la sikit sangat.
 
- Sotong di lumur serbuk kunyit & garam ( mcm nk goring ikan tu ) dan mskkan dalam kuali.
-
-Pastu masukkan sayur2 semua. Jangan masuk lambat sangt sbb takut sayur tu x masak lagi bila sotong dh masak.
 
- Dah nak masak tu campak bawang merah yang di hiris halus. sukahatilah nk hiris bulat ke petak ke..
 
- Kacau sekejap dan masukkan sos b/pepper brand puteri dan juga b/pepper kasar tadi.
 
- Rasa kalau cukup masin tak payah tambah garam kalau x rs masin letak laa garammm..aduyaaii..
hahahaha..
 
- Sotong dah masak,sayur semua ok,rasa ok .. boleh angkaatt dan hidang kan.
 
 
 
Makan dengan nasi panas + ikan goreng perrrggghhh.. confirm ber pinggan korang makan.
 
Burrrpppp.. Alhamdulillah.. opss ! sorry.. yang dalam pic tu dah selamat masuk perutt..hihi..
 
so??? sila lah cuba resepi campak2 aku ni dengan GUMBIRAAAA !!! \^_^/
 
 

4 comments:

  1. boleh cuba la resepi sotong nie, biasa msk smbl je..salam kenal ye ;) jln2 singgah petang hari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila kan cuba resepi ni dgn gembira yee..hehehe.. dh try jgn lupa share pada yang lain.. salam kenal :) hehe..jom2 singgah..

      Delete

Aku, dia & lavender.

Dalam tahun ni dah 3 kali aku dapat tapak meniaga kat MARDI CAMERON HIGHLANDS. Banyak kali dengar orang cite pasal taman lavender ni tapi ta...